L’Ensemble Cairn existe depuis 1998. Il initie des projets de création musicale, imaginés pour un effectif variable de musiciens. Attentif doublement à un travail rigoureux de musique d’ensemble et de musique de chambre, les répertoires abordés par l’Ensemble Cairn sont sensibles à l’ouverture vers d’autres formes esthétiques et d’autres pratiques artistiques : le jazz, les arts plastiques, la danse, la littérature, la vidéo, etc. Les concerts sont conçus comme des cheminements intérieurs dans lesquels chaque spectateur est invité à imaginer une relation sensible avec le son.
Cairn compte parmi ses collaborations artistiques, des compositeurs et artistes d’horizons très variés tels les compositeurs Gérard Pesson, Philippe Leroux, Pierre Jodlowski, les jazzmen Marc Ducret et John Hollenbeck, la chanteuse de Fado Cristina Branco, le vidéaste Pierre Nouvel, le chorégraphe Alban Richard, le peintre Raphaël Thierry…
L’Ensemble se produit régulièrement dans les Scènes nationales françaises (La Roche-sur-Yon, Arras-Douai, Orléans, Blois, Bourges et à l’international). Il a également été invité dans de nombreux festivals français et étrangers : Festival Présences de Radio‑France, Festival Manifeste (Ircam), Festival d’Automne, l’Abbaye de Royaumont, le Festival Musica, Why Note, à Darmstadt, Zurich, Rome, Bergen, Londres, Genève et à la Villa Médicis.
L’Ensemble Cairn compte aujourd’hui onze musiciens, Jérôme Combier assure la direction artistique et Guillaume Bourgogne la direction musicale. L'Ensemble Cairn est en résidence au Théâtre d'Orléans, Scène nationale et est rattaché à la Région Centre-Val-de-Loire.
cairn-brochure
A cairn is a small pile of stones found in the mountains. It serves as a signpost or path for those that venture there, and each passer-by adds his or her stone to the pile. This was probably our own wish, too: to create the feeling, during our concerts, of a listening path, to put quite different types of music side by side, to allow audiences to hear the cohesion among the members of the Cairn ensemble, to put together programmes that are like objects themselves, like musical compositions. The Cairn ensemble has existed since 1997. Jérôme Combier is its artistic director, and Guillaume Bourgogne its musical director. Its goal is to conceive concerts that emphasise the music of its own time. They also express the desire to confer a certain mise en scène to their performances. These are put together - much like a musical composition - as an area of questioning whose aim is to create a unified programme, a specific order for the works performed and a consciousness of the connections among them, of the musicians' actions on stage, and of the possibilities offered by the concert venue.
Some of Cairn's concerts confront other art forms, such as the plastic arts, photography and video, as well as other types of music: the ensemble has had encounters with the jazz musicians Vincent Lê Quang, Marc Ducret, John Hollenbeck.
Often a basic idea, a principle - perhaps the idea of a musical fragment, a transcription, of the importance of hands, of darkness - can bring together an entire concert. The Cairn ensemble wishes to be a group that has a conductor as well as a group that gives rigorous performances of chamber music.
Cairn receives support from the la Direction Régionale des Affaires Culturelles d’Île-de-France and the Sacem. Between 2006 and 2009, it was the ensemble in residence at the Royaumont Abbey; during the same period it also received support from Mécénat Musical Société Générale.
The Cairn emsemble performs frequently at the Atelier du Plateau, at the Heinrich Heine House, and at Le Regard du Cygne. It has been the guest of numerous festivals including Why Note (Dijon), Archipel (Geneva), Tage für Neue Musik (Zurich), Darmstadt (Germany), Borealis (Norway), as well as the Villa Médicis (Italy) and the Conservatoire in Montpellier. It took part in Xavier Dayer's opera Les Aveugles, which was performed at the Bastille Opera and at the Almeida Theatre in London.
The Cairn ensemble has recorded works by Thierry Blondeau and Raphaël Cendo for the Æon label, and was awarded the Grand Prix du disque de l'Académie Charles Cros for its recording of Jérôme Combier's cycle Vies silencieuses.
Jérôme Combier étudie tout d'abord la composition, l'écriture, l'analyse, l'orchestration auprès d'Hacène Larbi. puis au CNSM de Paris en 1997 dans la classe d'Emmanuel Nunes et de Michaël Levinas. Par ailleurs, ses études universitaires le conduisent à effectuer une Maîtrise sur Anton Webern sous la direction d'Antoine Bonnet (« le principe de variation chez Anton Webern »). En 1998, il participe à la session de composition de la Fondation Royaumont et, dans le cadre d'un échange, part en résidence au Japon durant deux mois.
En 1997, il fonde l'ensemble Cairn dont il est aujourd'hui le directeur artistique. Jérôme Combier obtient le Prix de la Vocation (lauréat de la Fondation Bleustein-Blanchet) et le Prix Pierre Cardin. En 2001-2002, il effectue le cursus de composition et d'informatique musical à l'Ircam. Durant deux années, de 2002 à 2004, avec l'appui du Conservatoire de Paris il est amené à développer une activité – composition, direction – avec le Kazakhstan et l'Ouzbékistan auprès des conservatoires de Tashkent et d'Almaty.
DE 2004 à 2005 Jérôme Combier est pensionnaire à la Villa Médicis. A cette occasion il rencontre Raphaël Thierry qui réalisera les installations visuelles du cycle Vies silencieuses. A Rome, dans les villages des Sabines, Il participe en compagnie du plasticien Xavier Noiret-Thomé à l'exposition « 20 eventi » parrainée alors par Guiseppe Penone.
Jérôme Combier est invité par le festival Why Note de Dijon, Tage für Neue Musik de Zurich, le festival d'Aix-en-Provence, le festival d'Adelburgh, le festival de Witten. Il écrit pour l'ensemble Recherche, pour l'ensemble Intercontemporain dans le cadre du festival d'Automne à Paris. En collaboration avec Pierre Nouvel, il réalise l'installation Noir gris pour l'exposition Beckett organisé par le centre Georges Pompidou. Sa musique est jouée au Louvre dans le cadre du cycle « Le Louvre invite Pierre Boulez ». En 2011, avec Pierre Nouvel et Bertrand Couderc, il adapte pour la scène le roman de W.G. Sebald , Austerlitz, crée au Festival d’Aix-en-Provence. En 2012, il écrit l’opéra Terre et cendres avec Atiq Rahimi, commande de l'opéra de Lyon.
La musique de Jérôme Combier est publiée aux éditions Lemoine et aux éditions Verlag Neue Musik (Berlin), elle est enregistrée par l'ensemble Cairn aux éditions Motus et Æon et paraît aux éditions Lemoine. Il obtient le prix Nouveau Talents de la Sacd. Il est enseignant en création sonore et musicale à l’Ecole Nationale Supérieure de Paris-Cergy.
Jérôme Combier began studying composition, harmony and counterpoint, analysis and orchestration under Hacène Larbi. He won first prize for counterpoint at the Conservatoire of Rueil-Malmaison. In 1997, he was admitted to the Paris Conservatoire in the class of Emmanuel Nunes. In addition, he completed a Master’sdegree with a dissertation on Anton Webern at Paris VIII University. In 1995, he was a finalist in the Griegselskalpet competition in Oslo. In September 1998, he was residentat the Royaumont Foundation and in the framework of an exchange with Royaumont, he was a composer in residence in Japan, in Akiyoshidaï for two months. In 2001, he was selected to enter the programme in composition and computer- assisted music organised by IRCAM.
Jérôme Combier is a prize-winner of the Bleustein-Blanchet Foundation and the Pierre Cardin Foundation. In 2002, he was commissioned by Radio-France to write a piece for the Orchestre National de France, Pays de vent. In 2003 and 2004, with the support of the Paris Conservatoire, he organised concerts and courses in Uzbekistan and Kazakhstan. From 2004 to 2006 he was a scholarship holder at the Villa Medici (the French Academy in Rome). During this time he met Raphaël Thierry who was to realise the visual installations for the cycle Vies silencieuses written for the Ensemble Cairn. The cd Vies silencieuses won the Grand Prix Charles Cros.
In 2005 he composed music for the Ensemble Recherche in the framework of the Festival d’Automne in Paris. In collaboration with Pierre Nouvel, he created the installation Noir Gris for the Beckett exposition organised by the Centre Georges Pompidou. Since 2006, he has been invited regularly by the Festival d’Aix-en-Provence to contribute as a guest to the Académie européenne de musique’s activities and in 2011, in association with the video artist Pierre Nouvel, he imagined the Opéra Austerlitz based on the novel by W.G Sebald. Austerlitz was produced by the Festival d’Aix-en-Provence, the Opéra de Lille and the Kaaitheater of Brussels. In 2008 is invited as composer teatcher in Royamont abbey. In 2009 is obtain a commision by Le Musée du Louvre during the cycle of concerts Le Louvre invite Pierre Boulez. His piece, Anima Foglia for violin, is played also at Lucern Festival. In 2012, the Opéra de Lyon commissionned an opéra based on the novel Terre et cendres by the afghan writer Atiq Rahimi.
His music is published by Henry Lemoine. and by Verlag Neue Musik Berlin. Some of his works have already been recorded by the Ensemble Cairn on the Motus label and Æon.
Jerôme Combier is the artistic director of Ensemble Cairn, he is teatcher in a art school : Ecole Nationale Supérieure des Arts de Paris-Cergy.